Your link text

Vannkefir: Her er ekspertenes anbefalinger (De gjør dette feil…

Vannkefir har blitt veldig populært i helseverdenen i løpet av de siste par årene. Dette er en probiotisk drikke som minner om kombucha, som er svært populær. Vannkefir kan hjelpe oss å skape balanse i tarmen vår, og er også en god og sunn erstatning for å drikke brus. Vannkefir kan man enkelt lage hjemme på kort tid, og det blir som en veldig sunn og frisk brusdrikke som inneholder mange av de gode bakteriene kroppen din trenger for å være i balanse.

Hva er probiotisk drikke?

Hvis en drikke er probiotisk, betyr det at den inneholder levende bakterier. Dette er veldig bra for å opprettholde en god tarmflora i kroppen vår. Det er slik at stress og et dårlig kosthold, i tillegg til flere andre faktorer, kan føre til at vi får ubalanse i tarmfloraen. Dette er uheldig fordi man da kan utvikle mageproblemer som diare, forstoppelse med mer. Probiotiske bakterier som finnes i drikker som vannkefir eller kombucha, bidrar til å skape balanse i tarmen vår.

Det er slik at hver person har en bakteriflora i tarmen som er individuell for oss. Det som passer for en person å spise og drikke, kan derfor ikke passe særlig bra for en annen. Men mange opplever at å drikke probiotiske drikker som vannkefir og kombucha hjelper mye når det gjelder å opprettholde en sunn og god tarmflora.

Hvordan lages vannkefir?

Vannkefir lages av vannkefirkorn. På tross av navnet, er dette faktisk ikke korn – men heller en sammensetning av flere gode bakterier og gjær som eksisterer sammen i kulturer som ligner på krystaller eller kornklumper, som har inspirert navnet. Kefirkorn er krystaller som er laget av en symbiotisk kultur av bakterier og gjærsopper. Det kan finnes mange ulike mikroorganismer i vannkefir. Vannkefirkorn finnes i mange ulike land, og har blitt kalt mye opp i gjennom årene – blant annet tibi, tibicos og japanske vannkrystaller. Man er ikke sikker på hvor vannkefirkorn opprinnelig kommer fra, men vi vet at mennesker har tatt i bruk vannkefirkorn for å fermentere drikke siden 1800-tallet, og kanskje før det også.

Man kan enkelt lage vannkefir hjemme ved å sette sammen kefirkorn og sukkervann. Så er det bare å vente 24-48 timer mens kefirkornene omgjør sukkeret i vannet til melkesyre og organisk syre. Vannkefiret er da klart til å drikkes, og magen din vil bli i bedre balanse. I tillegg smaker det også godt, og er et veldig godt alternativ til å drikke brus, som både inneholder mye sukker og kunstige tilsetningsstoffer, og er skadelig for tennene våre.

Å lage vannkefir er en naturlig prosess. Kefirkornene lever av sukkervann, og de er i stand til å omdanne sukkeret i vannet til organiske syrer. I tillegg produseres også melkesyre, alkohol, karbondioksid og B-vitamin under denne prosessen. De organiske syrene som dannes i drikken du lager under gjæringsprosessen vil tilføre sunne bakterier til tarmfloraen, og sette fart på magesyreproduksjonen. Dette vil gjøre fordøyelsen din mer effektiv.

Hvorfor drikke vannkefir?

Vannkefir er en veldig god og smakfull probiotisk drikk som er et svært godt alternativ til brus og saft. Vannkefir smaker friskt og godt, og kan med fordel tilsettes ulike smaker, som sitron, bær, ingefær med mer. Denne probiotiske drikken kan nytes som et godt alkoholfritt drikkealternativ til maten, og ved å drikke vannkefir inntar du mange gode probiotiske bakterier som skaper balanse i magen din, i tillegg til at det er godt å drikke.

Hovedgrunnen til at mange trives med å drikke vannkefir er fordi det inneholder både melkesyre og probiotiske bakterier som er bra for bakterifloraen i tarmene våre. I tillegg til at vannkefir er sunt for kroppen vår, er det også godt. Mange synes det er god smak i vannkefir, og ved å drikke vannkefir i stedet for brus eller saft, slipper man å få i seg kunstige tilsetningene og uante mengder sukker.

Inne i hver persons tarmsystem finnes det er stort mangfold av ulike bakteriestammer. Disse forskjellige bakteriene hjelper kroppen din med å holde sykdommer på avstand, og tarmfloraen styrer hele kroppens immunforsvar. Økosystemet inne i magen din må være i balanse for at dette skal fungere på best mulig måte. I disse moderne dager er det veldig vanlig at man bruker antibiotika – som regel dersom vi får en betennelse eller noe annet galt – og ved å tilføre antibiotika i kroppen kan man skape ubalanse i tarmfloraen. Derfor er det viktig at man sørger for at magen og tarmsystemet har nok av sunne og gode bakterier, slik at det er balanse i kroppen.

Et godt alternativ til brus

Ved å velge å drikke vannkefir i stedet for brus, gjør man noe som er sunnere og bedre for magen og for kroppen generelt. Mange opplever at vannkefir er veldig godt å drikke i stedet for å drikke brus, som ofte har mye sukker og kunstige tilsetningsstoffer, i tillegg til at det har en positiv effekt for magen.

Generelt har vannkefir en rimelig nøytral og mild smak, så du kan lett tilsette smakene du foretrekker for å skape ditt perfekte glass med vannkefir. På denne måten er vannkefir et mye bedre alternativ til drikke enn det saft og brus er. Vannkefir kan drikkes av både barn og voksne, så lenge man følger grunnoppskriften og gjør drikken alkoholfri. Mange liker å tilsette blåbær i vannkefiren sin, og skaper dermed en drikke som ligner på rødvin – dette kan være et veldig godt alternativ for en person som ikke drikker alkohol, for eksempel om du er sjåfør for kvelden, er gravid, eller om du rett og slett ikke liker å drikke alkohol. Det går også an å gjøre vannkefiren alkoholholdig med mange ulike smaker, og det kan være spennende å utforske dette.

Dette bør du huske på når du skal brygge vannkefir

Det er et par ting du bør være oppmerksom på hvis du ønsker å brygge din egen vannkefirdrikk. Du bør bruke økologisk sitron i drikken din, og rosinene du bruker må være frie for sulfat – dette kan du sjekke på innholdet, eller kjøp kun økologiske rosiner som pleier å være frie for tilsetninger. Dersom du ikke har tilgang på sulfatfrie rosiner, kan du bruke sulfatfrie dadler, tørket aprikos, tørkede tranebær eller lignende.

Når du skal brygge drikken din er det viktig at du bruker redskaper som er i glass, tre eller plast. Unngå metall, siden vannkefirkorn ikke tåler metall. Dersom du bruker et Norgesglass til å brygge din vannkefir må du huske på å ikke skru igjen lokket på glasset for hardt, siden det kan eksplodere grunnet trykk.

Alkoholnivået i drikke reguleres med mengden sukker som tilsettes i begynnelsen. Du kan lage vannkefir som er alkoholfri, eller du kan tilsette ferskpresset eplejuice til vannkefirkornene. Du vil da kunne skape en eplecider etter 2-5 dager, og drikken vil bli mer alkoholholdig desto lengre den fermenterer. Dersom du venter 5-7 dager, kan drikken faktisk nå en alkoholprosent på opp til 11%. Dersom du fermenterer vannkefiren din med bær, som blåbær, bjørnebær og lignende, vil væsken ta både farge, lukt og smak fra bærene i løpet av gjæringstiden.

Basisoppskrift for vannkefir

Dersom du ønsker å prøve deg på å lage vannkefir, kan du følge denne enkle basisoppskriften, som du så kan tilsette de smakene du ønsker.

Det første du må gjøre er å få tak i vannkefirkorn. Disse er levende bakterikulturer, som vokser litt om litt hver gang de får mat. Dersom du kjøper vannkefirkorn og tar vare på dem, vil de vokse mye over tid. Du kan få kjøpt vannkefirkorn på visse helsebutikker, eller du kan finne fermenteringsentusiater på Facebook som er villige til å selge eller gi bort disse. I tillegg til dette trenger du økologiske rosiner som er sulfatfrie, rørsukker og økologisk sitron. Det er svært viktig at rosinene er sulfatfrie, siden vannkefiren ikke vil bli god dersom du bruker rosiner med sulfater. Sitronen bør være økologisk siden skallet skal med i vannkefiren, men dersom du ikke får tak i økologisk sitron bør du fjerne skallet før du legger sitronen i drikken du lager.

Når du skal i gang med å lage vannkefir, må du legge 1-2 ss vannkefirkorn i et stort glass, som for eksempel Norgesglass. Du fyller så på med vann fra springen, rundt 1 liter. Tilsett så rundt 4 ss med økologisk uraffinert rapadurasukker eller rørsukker og en håndfull av de økologiske, sulfatfrie rosinene. Du rører så rundt i drikken, og legger en tykk skive økologisk sitron i sukkervannet (dersom du ikke fikk tak i en økologisk sitron bør du kutte av skallet før du legger sitronskiven i vannet). Det eneste du så trenger å gjøre er å skru igjen lokket. Pass på at du ikke skrur det igjen for hardt, slik at trykket kan slippe ut av glasset.

Som regel vil vannkefirkornene synke til bunnen av glasset, men de kan flyte opp og ned i blandingen fordi Co2 produkseres som får dem til å bevege på seg. Du bør så la vannkefirblandingen fermentere i romtemperatur i 1-2 døgn avhengig av hvor varme forholdene er og hvor søt du ønsker at vannkefiren skal være. Du kan selvfølgelig også la den stå lenger – og når du ønsker å prøve drikken, siler du den på en glassflaske og setter den i kjøleskapet. Den kan så nytes avkjølt – kos deg!