Your link text

Slankemat: Her er 13 sunne og gode matretter du kan spise

 

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, er det viktig at du forstår deg på hva slags mat du bør spise, og hvilke matvarer du bør unngå. I denne artikkelen har vi samlet noen gode råd til slankeprosessen, og forteller deg hva slags mat du bør spise når du skal slanke deg.

Spis den riktige maten

Det er slett ikke slik at du må gå sulten eller kun spise salat hvis du slanker deg. Faktisk finnes det veldig mye god slankemat, og her deler vi noen matvarer som har en ekstra god effekt for de som slanker seg.

Vi vet nok alle at maten vi spiser og drikken vi inntar har mye å si for kroppen vår. Generelt er det viktig å spise et variert og balansert kosthold der du får i deg alle de ulike næringsstoffene kroppen trenger. Når du skal slanke deg, er det ekstra viktig at du velger de riktige matvarene som vil gi deg det du trenger, uten å bidra med for mange kalorier.

Hvis du ønsker å spise mat som har lav energikonsentrasjon og få kalorier, er det grønnsaker og magre animalske produkter som er de mest viktige mattypene for deg akkurat nå. Dette er varer som er energifattige, men svært mettende. Ved å basere kostholdet ditt hovedsaklig på dette, vil du kunne få de fleste av de viktige næringsstoffene kroppen trenger, og du vil kunne gå ned i vekt.

Generelt er grønnsaker veldig bra å spise, og du kan spise nesten hva du vil og så mye du vil av denne matgruppen. Grønnsaker er en supermat, med lav energikonsentrasjon, mange vitaminer og mineraler, i tillegg til at de gir oss god metthetsfølelse som varer.

Du kan spise hvilken som helst grønnsak du trives med å spise. Likevel er det visse typer grønnsaker som er ekstra bra for deg hvis du vil gå ned noen kilo – for eksempel er søtpotet veldig gunstig, fordi det inneholder mye betakaroten og antioksidanter som er veldig godt for kroppen vår.

Et annet veldig positivt punkt ved grønnsaker er at de kan varieres veldig mye – for eksempel kan de dampes om du ønsker å tilberede dem på en måte som ikke krever olje eller smør. Et godt råd er å finne en sunn tilberedningsmetode som gjør grønnsakene veldig gode, og fylle middagstallerkenen med de gode grønnsakene i stedet for den typiske pastaen eller potetene.

Magert kjøtt og fisk er veldig gode matvarer å spise om du ønsker å gå ned i vekt. Disse mattypene er svært næringstette, og hvis du er redd for å gå sulten er de spesielt gunstige. Det er fordi de metter godt, og metthetsfølelsen varer lenge.

Egg er god slankemat, fordi egg inneholder lite fett og veldig mange gode næringsstoffer som kroppen trenger. Egg inneholder både protein, mye D-vitamin og flere sunne mineraler som kroppen vår må ha for å fungere godt.

Krydret mat, som for eksempel chili, er også bra å spise når man slanker seg. Det er fordi denne typen mat har en varmeøkende effekt på kroppen vår, og fører til at vi bruker mer energi når vi spiser det. Dette innebærer generelt at vi spiser mindre mat enn det vi ville spist hvis maten ikke var sterk.

Frukt er kjempebra for slankere, fordi du vil få i deg naturlig sukker og mye god næring. Det meste av frukt er bra å spise selv når man slanker seg, men vær oppmerksom på at desto mer vann er i frukten, desto bedre er det for deg fordi det er mindre sukker i frukten. Frukt som vannmelon, appelsin og grapefrukt er veldig bra for slankere.

Når det gjelder meieriprodukter, er skummet melk det beste. Det er fordi skummet melk har mye kalsium, som bidrar til vektregulasjon og som også stimulerer energiproduksjonen i kroppen.

Angående kjøtt, er det lurt å styre unna rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter. Alt kjøtt med lite fett er bra når man slanker seg, spesielt magert kjøtt som kylling eller kalkun. Disse er gode proteinkilder som ikke vil bidra med for mange kalorier.

Fisk er superbra mat for slankere. Spesielt laks er en favoritt blant mange som slanker seg, fordi den inneholder mange gode omega 3-fettsyrer. Omega 3 hjelper med å regulere fettstoffene i blodet vårt og forbedrer systemene i kroppen. Andre gode typer fisk som inneholder mye omega 3 er ørret, sild og makrell.

Hele korn og sesamfrø er også bra slankemat, fordi de inneholder både kalsium og sunne planteoljer. Du bør veldig grovere brødvarianter med mest mulig hele korn, og strø gjerne sesamfrø i salater eller bruk dem ellers i matlagingen.

Knekkebrød og kornblandinger kan gi deg mye fiber, og dette er veldig godt for kroppen. Studier viser at personer som spiser to måltider som inneholder helkorn hver dag, har en lavere risiko for overvekt.

Hvilke magre matvarer bør jeg spise?

Det er mange sunne matvarer som kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Blant annet er mager fisk, som torsk og sei, svært lurt å spise, i tillegg til magert, lyst kjøtt som for eksempel kyllingfilet og svinefilet.

Grønnsaker med mye fiber, som kål, rotgrønnsaker, avokado, tomater og brokkoli er også svært lurt å spise. Frukt og bær, spesielt med mye vanninnhold er svært positivt å spise mye av.

Det anbefales også å spise langsomme karbohydrater, som du finner i havregryn, grovt brød og klibrød. Proteinrik mat som egg, fisk, kjøtt, kefir og skalldyr er også lurt når man skal gå ned i vekt.

Hvordan kan ditt dagskosthold se ut?

Det er mye variasjon i hvordan du kan spise når du ønsker å gå ned i vekt. Her vil du finne et eksempel på et sunt og balansert dagskosthold som vil gi rundt 1500 kalorier – dette er et godt kalorinivå å ligge på hvis du vil bli kvitt noen kilo.

Likevel kommer ditt anbefalte kaloribehov per dag til å avhenge av din spesifikke situasjon med tanke på kjønn, vekt, høyde, alder og aktivitetsnivå. Hvis du ønsker å slanke deg, bør du regne ut hvor mange kalorier du trenger hver dag og utvikle en dagsmeny basert på dette.

Eksempel på dagsmeny ved slanking:

Frokost kan være 1-2 grove knekkebrød med magerost, cottage cheese, litt sukkerfritt syltetøy eller kylling/kalkunpålegg. I tillegg kan du spise en frukt, som en appelsin eller et eple. Som drikke kan du ha vann, te eller kaffe.

Som en snack eller mellommåltid på godt norsk, kan du spise en frukt, som for eksempel et eple eller en pære, eller en sukkerfri yoghurt.

Til lunsj kan du ha en salat laget med flere ulike grønnsaker, i tillegg til ca 100 gram kylling, tunfisk, skinke, reker, tunfisk, cottage cheese, bønner eller kikerter. Salaten kan gjerne strøs med noen nøtter eller pinjekjerner, og du kan lage en lett dressing av kesam eller lettrømme. Som drikke bør du igjen ha vann, te eller kaffe.

Som det neste mellommåltidet kan du igjen ta en yoghurt eller frukt, eller en håndfull nøtter. Pass på at du ikke spiser for mange nøtter, siden det inneholder en del kalorier.

Til middag kan du spise hva som helst, men du bør sørge for at tallerkenen din er i balanse. Ca halvparten av tallerkenen bør fylles med grønnsaker, ⅙ bør ha ris, pasta eller potet, og ⅓ bør ha kjøtt, fisk eller annen proteinkilde.

Hva slags matvarer bør du unngå?

Det er lurt å holde seg unna matvarer som inneholder mange tomme kalorier, for eksempel mat med mye raffinert sukker eller mel. Svært bearbeidede kjøttprodukter som for eksempel pølser, kjøttdeig og medisterdeig bør unngås.

Du bør unngå smør som inneholder veldig mye kalorier, og heller bruke sunne oljer i matlagingen, som for eksempel olivenolje eller rapsolje, og bruk heller ikke for mye av dette.

Unngå også matprodukter som inneholder mye salt og sodium. Dette kan være vanskelig fordi det er overraskende mange matvarer som har veldig høyt saltinnhold i dag, så vær forsiktig med å lese innholdet i de ulike varene.

Drikk mye vann

Når det gjelder å gå ned i vekt, er vann en veldig god hjelper. Ved å drikke vann bidrar du til at du føler deg mer mett, kroppen blir hydrert og du øker stoffskiftet i kroppen. På denne måten kan det å drikke vann hjelpe deg mye med å gå ned i vekt.

Det er slik at vi ofte bare er dehydrert når vi tror vi er sultne. Derfor er det viktig å sørge for at du drikker masse vann, slik at du føler deg mettere og unngår å overspise. Ved å drikke mye vann hjelper du også organene dine med å være balansert.

Generelt bør du drikke rundt to liter vann per dag om du prøver å gå ned i vekt. Mange anbefaler å drikke et stort glass vann på morgenen når du våkner, helst på tom mage. Glasset med vann kan gjerne ha litt sitron i også. Dette kan hjelpe kroppen din med å eliminere ekstra kalorier kjapt.

Mange anbefaler å drikke et glass vann før hvert måltid, gjerne en halv time før du skal spise. Dette stopper deg fra å overspise ved måltidet, og gjør at du kan stoppe når du faktisk er mett av maten.

Husk også på at det å drikke vann som tørstedrikk kan stoppe deg fra å konsumere veldig mange kalorier fra sukkerholdige drikker. Hvis du vanligvis drikker endel juice, brus, sjokolademelk, energidrikker og så videre, vil du spare veldig mange kalorier ved å kun drikke vann i stedet.

Endre på dårlige vaner

Det er slik at når man har utviklet visse vaner, holder man gjerne på disse svært lenge. Noen av oss har gjerne visse kosthold og livsstilsvaner som henger etter fra barndommen – vi spiser jo ofte ganske likt som vi gjorde da vi var barn og lærte av foreldrene våre, samtidig som vårt aktivitetsnivå også er påvirket av hva vi er vant til fra barndommen.

I tillegg er det godt mulig at vi har lagt på oss noen vaner med å komme hjem fra jobb og synke ned i sofaen etter en tung middag, med snacks og brus for å kose oss. Men når disse vanene dominerer hverdagen, er dette helt klart dårlige vaner som bør endres på dersom du ønsker å bli sunnere.

Vi mennesker er vanedyr. Hvis du ønsker å slutte med noe, som for eksempel å tilbringe de fleste av kveldene dine foran TV-en med godteri, er dette ikke noe problem så lenge du er i stand til å gi en innsats for det. Det dreier seg rett og slett om å slutte å gjøre det, og opprette sunne vaner i stedet.

For eksempel kan du innføre bedre rutiner for kveldene dine – slik som å spise en lettere middag som ikke gjør deg trett og sigen, og kanskje dra ut på trening eller en liten tur i stedet for å synke ned i sofaen i mange timer. Det er jo slik at fysisk aktivitet er veldig bra for oss, og helst bør brukes i kombinasjon med sunt kosthold om du vil gå ned i vekt.

Kom i gang med slankingen

Mange av oss tenker nok ganske ofte at vi ønsker å faktisk komme i gang med slankingen en gang for alle, bli kvitt den ekstra vekten og være stolte av kroppen vår. Det er lurt å huske på at det ikke er nok bare å tenke på det – du må faktisk gjøre det også.

For mange av oss kan det være overveldende å tre inn i slankeverdenen, med mye vi må lære med tanke på hva som er den riktige maten og hvordan den bør tilberedes. Men om du bare kommer i gang, merker du nok snart at dette fungerer ganske godt. Gjerne ser du kjapt resultater av de gode endringene du har gjort også!

Det er også viktig å huske på at det å opprettholde en sunn livsstil der du spiser god og næringsrik mat samtidig som du går ned i vekt slett ikke trenger å være spesielt vanskelig eller kjedelig.

Det handler rett og slett om å begynne å ta gode valg for kroppen din, og bytte ut usunne mat med sunn og god mat som har den næringen vi trenger.