Your link text

Quinoa: Fordeler, innhold og myter du må vite (2020)

Det er ikke lenge siden folk flest knapt hadde hørt om quinoa, men i løpet av de siste årene har denne matvaren blitt mer og mer populær både i USA og Europa, inkludert Norge. Quinoa er fullt av gode næringsstoffer, er glutenfri, smaker godt, er enkelt å lage og kan varieres mye. I denne artikkelen forteller vi deg litt mer om hva quinoa er, og hvorfor du burde spise dette.

Supermat

Quinoa er en ekte supermat siden det har et høyt proteininnhold, mye fiber, mange gode fettsyrer med mer. Quinoafrø er proppet fulle av sunne og gode næringsstoffer som styrker kroppen og bidrar til å forebygge sykdom. Quinoa er et lite frø som har blitt svært populært i Norden de siste tiårene, men dette er faktisk et matprodukt som ble dyrket i Andes-fjellene i Sør-Amerika i mange tusen år. Quinoa har altså lenge vært en viktig kilde til protein og andre næringsstoffer for de lokale i dette området, men det er ikke før senere tid at andre folk rundt i verden har blitt interessert i quinoa. Det er mange som nylig har fått øynene opp for quinoa som en sunn, god og bærekraftig matvare – blant annet erklærte FB 2013 som det internasjonale quinoaåret.

De siste årene har nordmenn som er interessert i kosthold og helse virkelig fått øynene opp for quinoa. Nå har quinoa blitt svært populært og trendy, og mange lager i disse dager mye god mat med quinoa og laster opp flotte bilder av maten på sosiale medier. Da er det vanskelig å ikke la seg inspirere, og mange ønsker selv å teste ut det å lage mat med quinoa. Disse flotte små frøene kan brukes akkurat på samme måte som ris, couscous og bulgur, men er et enda sunnere alternativ enn disse mer velkjente matproduktene. I tillegg til at quinoa smaker veldig godt og lar seg kombinere med mange ulike grønnsaker og smaksprofiler, er det også veldig gunstig å spise både for metthetsfølelse og fordøyelse. Derfor er quinoa kjempeflott for de av oss som ønsker å spise sunt og gå ned i vekt.

Sunt og enkelt

Quinoa har mange gode og sunne egenskaper som gjør det til en veldig nyttig matvare. Her finner vi en god kombinasjon av fiber, fett og protein av høy kvalitet, og quinoa er veldig næringsrikt. Disse små frøene er gode for hjertehelsen, og inneholder mye enumettet fett og omega 3-fettsyrer som er gunstige for kolesterolet. Det er også rikt på kostfiber, hvilket fører til at mengden dårlig kolesterol i blodet synker. Quinoa har mye vannløselig fiber, og inneholder mye av antioksidantene vi trenger, blant annet quercetin og kaemferol. Det er også gunstig for å opprettholde et stabilt blodsukker. Quinoa inneholder lysin, som gjør at det er veldig lurt å spise før eller etter trening – det er fordi lysin bidrar til frigjøring av veksthormoner og stimulerer muskelvekst. Derfor er quinoa veldig bra for å gjenoppbygge musklene etter en vanskelig treningsøkt, siden det er mye proteiner og magnesium i denne matvaren.

Quinoa er en ekte supermat, som faktisk inneholder en komplett aminosyreprofil og dobbelt så mye protein som man finner i ris. Quinoa er derfor et veldig godt alternativ for vegetarianere eller veganere, for å sørge for at måltidene dine er fullverdige og balanserte, med all næringen du trenger. Det er også mye jern i quinoa, og jern er spesielt viktig for kvinner å spise – det er faktisk slik at nesten halvparten av alle kvinner har for lite jern i kroppen. Kvinner mister en del blod hver måned ved menstruasjon, og man trenger også mer jern under graviditet. Quinoa hjelper også med å holde blodsukkeret i balanse grunnet sitt tette næringsinnhold av mye proteiner, essensielle fettsyrer og kostfiber.

Siden quinoa ikke inneholder gluten, er dette en veldig nyttig matvare for de som er glutenintolerante eller gluensensitive. Mange blir jo både oppblåste og får problemer med fordøyelsen når de spiser gluten, og da er quinoa et veldig godt alternativ til glutenholdige matvarer.

Slik lager du quinoa

Det er veldig enkelt å tilberede quinoa – faktisk er det et veldig godt alternativ til ris og pasta, siden quinoa faktisk er like kjapt og enkelt å lage som disse typiske matproduktene. Det eneste du trenger å gjøre for å tilberede quinoa er å koke det i forholdet 1:2 til vann. Det betyr at dersom du vil lage 1 dl quinoa, må du blande i 2 dl vann. I tillegg bør du tilsette litt salt i gryta. Det første du bør gjøre er å skylle quinoafrøene i kaldt vann, og la det ekstra vannet dryppe av. Så heller du quinoaen, vann og salt i en gryte, før du koker opp og så skrur ned varmen. Du kan da la dette småkoke i 13-15 minutter frem til det ikke er mer vann igjen i kjelen. Quinoaen kan spises både varm og kald, og er veldig godt uansett hvordan du ønsker å spise den. Den kan med fordel settes i kjøleskap og brukes i salater senere eller dagen etter.

Et godt alternativ til ris

Quinoa er et veldig godt alternativ til ris, siden quinoa er næringsmessig bedre utrustet enn det ris er. Quinoa er bedre å spise enn både ris, pasta og couscous, siden quinoa inneholder både mer protein og fiber enn ris, og mer fiber enn du finner i pasta. I tillegg inneholder det også mindre karbohydrater, og karbohydratene i quinoa er av den sunne, langsomme varianten. Quinoa er fulle av sunt fett og gode antioksidanter som kroppen vår trenger, og den inneholder også flere essensielle aminosyrer. Derfor regnes quinoa som en komplett proteinkilde, og det er en matvare som passer spesielt godt for vegetarianere.

Quinoa kommer i flere typer, blant annet hvit, rød, orange, rosa, lilla og sort quinoa. Den vanligste typen er gulaktig i farge. Smaken er generelt den samme, og den største forskjellen i de ulike er fargen, som gir ulikt uttrykk når du lager maten. Du bør derfor velge fargen du trives best med, og hva du tenker vil både smake godt og se appetittelig ut. Ernæringsmessig er det ikke store forskjeller mellom de ulike quinoa-typene, men den hvite quinoa-typen er avskallet, og inneholder derfor mindre fiber enn mørk quinoa. Når det gjelder smak, er den veldig lik på de ulike quinoa-typene – det er en mild, litt nøtteaktig smak som passer veldig godt i retter som erstatning for ris eller pasta, og gjør seg også særdeles godt i salater.

Slik kan du bruke quinoa

Quinoa kan lett brukes som en erstatning for ris, pasta, couscous eller bulgar, i tillegg til mye annet. For eksempel kan quinoa gjerne spises sammen med kylling eller annet kjøtt til middag, med laks eller annen fisk, med wok eller jambalaya. Quinoa kan med fordel brukes i både varme og kalde salater, siden den bidrar med en god metthetsfølelse. Du kan også bake brød med quinoa, enten ved å tilsette ferdig kokte quinoafrø i en brøddeig eller ved å bake brød med quinoa-mel som du får kjøpt på helsekostbutikk. Dersom du ønsker å bake brød med quinoa, bør du være oppmerksom på at siden quinoa er glutenfritt, og quinoa-mel har derfor ikke de samme heveegenskapene som vanlig mel har.

I tillegg kan man også lage deilige vegetarburgere av quinoa, og quinoasuppe. Mange liker også å lage god quinoamelk og quinoakjeks, som er et sunt alternativ når du vil ha snacks. Det er altså mange ulike gode alternativer, og det er kun fantasien din som setter stopper for hva du kan prøve med quinoa. Det finnes altså mye godt man kan lage med quinoa. Quinoa er et komplett matprodukt som kan være veldig nyttig når det gjelder vektnedgang, men det er viktig å være oppmerksom på at quinoa ikke er et mirakelprodukt. For at du skal kunne gå ned i vekt på en sunn og balansert måte, må du ha et godt og fullverdig kosthold som gjerne kan inneholde quinoa.