Your link text

Lavkarbo frokost: 5 gode og sunne frokoster

Det er mange fordeler med å holde et lavkarbo-kosthold, men iblant kan det være vanskelig å vite hva man egentlig kan spise til de ulike måltidene hver dag. Noen morgener er kanskje veldig travle i hverdagen, og da kan det være vanskelig å søke inspirasjon til hva man kan spise som passer med lavkarbo-kostholdet, for ikke å snakke om å finne tid til å lage maten. Det kan derfor være lurt å planlegge litt i forveien. I denne artikkelen gir vi deg noen gode tips til mat du kan spise til frokost når du lever lavkarbo.

Er det viktig å spise frokost?

Vi har jo alle hørt at frokost er dagens viktigste måltid, men stemmer egentlig det? Det er jo slik at mange av oss våkner sultne, og trenger et godt måltid som vil gi energi til resten av dagen. Man kan også unngå å spise for mye senere og småspise i løpet av dagen dersom man starter dagen med et godt måltid. Men noen av oss er kanskje ikke sultne så tidlig på dagen, og da er det aldri lurt å tvinge seg selv til å spise. Imidlertid er jo frokost også et viktig måltid som gir kroppen energien den trenger for å fungere godt gjennom en lang dag med jobb, skole, trening og annet.

Folk flest vet godt at det er viktig å begynne dagen med en balansert og god frokost dersom man skal klare å holde på energien hele dagen, holde seg konsentrert og unngå å bli for sulten. Når man følger en liten uvanlig diett, som for eksempel lavkarbo med målet om å gå ned i vekt, er det enda mer viktig å velge matvarene man spiser med omhu.

Generelt er det nok lurt å spise noe til frokost når du har et lavkarbo-kosthold, men du bør kjenne etter selv hva som fungerer best for deg. Dersom du er sulten til frokost bør du spise, men dersom du rett og slett ikke føler deg sulten så tidlig på dagen, er det ikke noe galt med å hoppe over frokosten – bare pass på at du ikke ender opp med å spise altfor mye senere på dagen fordi du er for sulten. For mange av oss er det en veldig god løsning å starte dagen med en slank og deilig frokost som vil gi deg godt og langsom energi til dagen fremover.

Hva kan man spise til frokost på lavkarbo?

Det finnes veldig mange gode valg når det gjelder frokoster som passer med lavkarbo-kosthold. For nordmenn kan det være litt krevende å gjennomføre overgangen fra vanlig norsk frokost til lavkarbo-frokost. Det er fordi mye av den typiske frokostmaten som er vanlig i Norge er matvarer som helst bør unngås for de som lever lavkarbo – men heldigvis finnes det mange gode og sunne frokoster som vil fungere godt, og det er bare et spørsmål om tid før det å spise lavkarbo kommer veldig naturlig for deg. Generelt baserer jo norske frokoster seg på karbohydrater, gjerne i form av brødskiver, frokostblanding eller grøt, i tillegg til at vi gjerne spiser sukkerholdig syltetøy og drikker juice ved siden av. Dette er matvarer som vanligvis inneholder en del karbohydrater, mel og sukker. Som du sikkert vet, er dette matprodukter som bør unngås dersom du spiser lavkarbo, så det vil være viktig å omstille seg litt og finne andre, gode alternativer til de typiske brødskivene på morgenen til frokost.

Når det gjelder matvarer og frokoster som passer veldig godt innen lavkarbo-kostholdet, er egg helt topp. Egg er som kjent et veldig næringstett og ikke minst kjempegodt matprodukt, som man gjerne kan spise mye av på lavkarbo. Det finnes jo også veldig mange ulike måter å spise egg på. Eggerøre er for eksempel et kjempegodt alternativ på morgenen, eller frokost/lunsjfavoritten omelett. Omelett er jo både godt og mettende, og du kan variere omeletten mye ettersom hva du liker å ha i. De gode, gamle kokte eggene, enten det er bløtkokt eller hardkokt du liker best fungerer også veldig godt. Det går også an å lage en deilig lavkarbo versjon av en frokostburrito, der du kan pakke inn grønnsaker og bacon i en tortillawrap laget av egg – dette er rett og slett en tynn omelett som kan pakke inn baconet og grønnsakene du velger. Dette unngår for mange kalorier fordi du da ikke trenger å bruke en vanlig tortilla laget av hvete.

Noen sverger også til fettkaffe eller te til frokost når de går på lavkarbo og trenger en kjapp frokost. Dette kalles bulletproof kaffe, og er rimelig vanlig blant lavkarbofrelste rundt om i verden. Dette er rett og slett kaffe eller te som du brygger helt som vanlig, før du tilsetter et par spiseskjeer med smør eller kokosolje. Noen velger også å ha ett rått egg i drikken for ekstra protein. Du kan blande dette sammen med stavmikser og ta det med i termokopp hvis du er på farten ut. Denne drikken er rik på kalorier og fett, i tillegg til at den inneholder en del kaffein – det vil si at det er en veldig god måte å kickstarte dagen din på med mye energi.

Du kan også lage deilige lapper som fungerer veldig godt som lavkarbofrokost, og som kan serveres med krem, bær, banan, smør eller kanel. Hvis du ikke er så glad i lapper, er lavkarboversjoner av vafler eller pannekaker kjempeflott – disse er veldig enkle å forberede, og kan gjerne lages på forveien og spises kjapt på morgenen når du har det travelt. Mandelpannekaker som lages med mandelmel er for eksempel en veldig god løsning som mange som går på lavkarbo trives veldig godt med – disse er som regel veldig luftige og gode. For en lett og veldig god frokost, kan du også vurdere å lage fylt avokado – du kan bake avokado i ovnen med egg i midten, eller andre grønnsaker, ost eller lignende. Dette er en deilig næringsbombe som er lav på karbohydrater, og vil gi deg en god start på dagen og varig energi.

Cottage cheese fungerer også veldig godt for lavkarbofrokost, og er også veldig kjapt. Du kan for eksempel blande cottage cheese med fløte, nøtter, bær og kanel for en deilig og rask frokostbolle. En proteinrik eller fet yoghurt er også godt å spise til frokost, som for eksempel en skål yoghurt med kremfløte i og muesli på toppen. Grøt er også en klassisk frokostmat som fungerer veldig godt som lavkarbofrokost – for eksempel kan du lage en deilig porsjon grøt til frokost av egg, fløte og fiberhusk.

Smoothie er en annen kjapp og god frokostklassiker som kan brukes til å få i seg mange gode grønnsaker, frukt og næringsstoffer på en veldig rask og enkel måte. En lavkarbosmoothie vil inneholde akkurat det du ønsker, men generelt kan den være veldig lav på karbohydrater og rik på både frukt, grønnsaker, bær og andre sunne ting du ønsker å ha i. Dette er en flott måte å få i seg mye næring og vitaminer i kostholdet på en god og enkel måte, og det er slett ikke slik at en smoothie ikke gir deg god metthetsfølelse – dersom du hiver oppi en god del grønnsaker, får du i deg mye fiber som får deg til å føle deg mett. Ved bruk av smoothiemaskin tar det få minutter å lage seg en deilig smoothie, og man kan kose seg med den hjemme ved kjøkkenbordet eller lett ta den med ut døren i reisekopp når man har en travel morgen.

Muesli er en annen veldig god løsning på morgenen, som du kan spise på egen hånd med melk eller kombinere med yoghurt for en næringsrik og god start på dagen som ikke er for tung.

Må du leve uten brød?

paleo diett

Det å unngå brød er et av de første rådene når det gjelder å spise lavkarbo. Likevel er det ikke slik at du overhodet ikke kan spise brød hvis du har lyst på det. Dersom du ikke kan tenke deg livet uten brød, er ikke det noe problem – du kan fint lage brød som kan spises på lavkarbo. Prøv for eksempel frøbrød eller paleobrød, eller spis knekkebrød. Det er mange gode oppskrifter på knekkebrød du kan lage selv, men de vanlig knekkebrødene man kjøper på butikken er også veldig greie for de som går på lavkarbo siden de vanligvis er ganske lave i karbohydrater.

Hvilken lavkarbo-frokost passer best for deg?

Som du ser, er det veldig mange ulike frokoster man kan spise når man har et lavkarbo-kosthold. Det er mye god mat man kan variere veldig ettersom hva man liker best, så det er slett ikke synd på de av oss som spiser lavkarbo når det gjelder frokosttilbudet! Det er faktisk kun fantasien som setter grenser for hva man kan lage og kose seg med når man lever lavkarbo. Det er lurt at du rett og slett prøver deg frem med de mange ulike gode oppskriftene du vil finne på nettet, og snart vil du nok finne deg noen yndlingsretter som du spiser til frokost igjen og igjen.