Your link text

Havregryn: 7 Fordeler, innholdsfortegnelse og myter du må vite

Vi vet nok alle at havregryn er både sunt og godt for oss. Det er allmenn kunnskap at en god tallerken havregrøt til frokost er en fantastisk start på dagen, som vil gi oss energien vi trenger. Men hva finnes egentlig i havregryn, og hvorfor er det så bra for oss? Her gir vi deg en god oversikt over fordelene ved å spise havregryn.

Supermat

Havregryn er en ordentlig superfood. Havre er blant de sunneste korntypene på jorden, og forskning viser at havre har mange helsemessige fordeler – blant annet vektnedgang, lavere blodsukkernivå og redusert risiko for hjertesykdom. Havre er full av gode karbohydrater, vitaminer og sunne fettsyrer. Med en skål havregrøt får vi i oss mye næring, så det er ingen overraskelse at mange sverger til akkurat dette. I tillegg til havregrøt, spises havregryn også med melk i skål, som de svært populære og trendy overnight oats, som tillegg til yoghurt, muesli og i pannekaker og vafler.

Havregryn er gode og svært sunne små havreflak som er enkle å variere og spise på mange ulike måter. Mange av oss vet kanskje ikke akkurat hvor sunne disse havreflakene er, men de inneholder faktisk nesten alle næringsstoffene og mineralene kroppen vår trenger. Det er slik at dersom du spiser 100 gram havregryn, har du allerede dekket en tredjedel av fiberbehovet ditt per dag.

I tillegg til at havregryn er supersunt, billig å kjøpe og enkelt å variere, er det også veldig godt å spise. Dette er en fantastisk matvare som har en fortjent status som supermat, siden den er både næringsrik og anvendelig. Havregryn inneholder en del karbohydrater, men det er snakk om langsomme karbohydrater som er gode for oss og kroppen vår.

Derfor bør vi spise havregryn

Periodisk faste

Havregryn er svært næringstette, og er en ordentlig supermat som vi bør spise jevnlig. Havre er en naturlig kilde til en lang rekke fordelaktige næringsstoffer, og er en av de sunneste korntypene som finnes. De er nemlig proppet fulle av karbohydrater, men la ikke det skremme deg – dette er gode karbohydrater, som gir deg den langvarige energien du trenger for å holde deg opplagt og i gang gjennom en lang dag. I tillegg inneholder havregryn også mange mineraler og vitaminer, som B-vitamin og E-vitamin, som begge jobber for å holde sykdom på avstand og gjør kroppen vår sterk og sunn.

Havreflakene inneholder også mye fiber, som støtter en god fordøyelse og forebygger hjerte-og karsykdommer. Noe av fiberet i havregryn er løselig, og vi vet at løselig fiber forebygger magefett. I tillegg til dette, har havregryn også mange proteiner, som sørger for at vi føler oss mette og ikke blir fort sultne igjen. Havregryn er faktisk den mest proteinrike kornarten som finnes, og proteinene i havregryn inneholder alle de ni essensielle aminosyrene. I tillegg finner vi også mange gode fettsyrer i havregryn, som styrker hjertet vårt med en god effekt på blodårer og kretsløp.

Det er altså ingen overraskelse at mange idrettsfolk sverger troskap til havregryn – ved dette matproduktet får vi altså i oss både viktige fibertyper, mineraler, vitaminer og antioksidanter. Blant annet inneholder havregryn kobber, fosfor, magnesium, folat, kalsium, sink og jern, i tillegg til betaglukan. Havregryn er glutenfritt, og kan derfor også spises av de som er gluten intolerante.

Sunt og enkelt

En annen flott fordel ved havregryn er at det er en veldig sunn og enkel frokost som lages kjapt, smaker godt, og gir deg alt du trenger for å starte dagen din på en god måte. Det er utrolig lett og enkelt å tilberede en skål med havregryn – du trenger kun å helle melk over og så er frokosten klar. Hvis du ønsker å gjøre litt mer ut av frokosten din, kan du lage havregrøt eller overnight oats, som også er superenkelt å lage. Slik kan du få en sunn og god frokost på null komma niks de tidlige, travle morgenene.

Havregryn er supersunt å spise om morgenen, uansett hvordan du velger å spise dem. Det er fordi de inneholder mye mindre sukker og sodium enn mange andre frokostprodukter, inkludert frokostblandinger som er kjente sukkerbomber, og å spise havregryn gjør det lettere å holde både vekten og blodtrykket ditt nede. Det vil være lurt å velge grovvalsede havregryn, som holder deg mett lengre og forebygger småspising i løpet av dagen.

For de som teller kalorier, kan det virke avskrekkende med det relative høye innholdet kalorier i havregryn. En porsjon havregryn på ca 30 gram inneholder 109 kalorier, og eventuelt topping kommer i tillegg. Men du trenger ikke å være redd for å kose deg med en god porsjon havregryn til frokost, fordi dette er sunne og gode kalorier som vil hjelpe kroppen din å holde deg mett lenge. På denne måten er dette et bedre alternativ enn å spise noe med veldig lite kalorier, og senere være kjempesulten og kanskje spise ekstra mye til lunsj.

Slik kan du spise havregryn

Havregryn er et av de beste og sunneste alternativene når det gjelder et godt og fullverdig måltid, og brukes kanskje aller mest til frokost for å forberede seg på dagen. Mange trives godt med den tradisjonelle, superenkle skålen med havregryn og melk. Likevel kan det oppleves som litt kjedelig, og mange av oss faller derfor for fristelsen å strø litt sukker på toppen. Men før du henter fram sukkeret, bør du vurdere et av de sunnere og bedre måtene å piffe opp havregrynene på. Hvorfor ikke hive på noe oppkuttet frisk frukt eller gode bær? Ikke bare vil du da få i deg flere C-vitaminer, men det vil også smake godt! Dersom du ikke har frisk frukt eller bær akkurat nå, kan du også ta tørkede frukter eller bær på havregrynene dine – som for eksempel tranebær, aprikos eller rosiner, eller nøtter for et ekstra proteinboost.

Dersom du imidlertid vil gjøre litt mer ut av frokosten din, kan du lage en annen klassiker – den gode, gamle havregrøten. Dersom du kutter opp et eple mens grøten kokes på kun et par minutter, og kanskje hiver på litt bær, kanel eller rosiner på toppen, får du en kjempegod, enkel og supersunn frokost som er fullverdig og vil gi deg god energi som vil vare lenge. Hvis du tilsetter nøtter i din havregrøt, får du enda mer gode proteiner i måltidet ditt.

Overnight oats er en annen populær favoritt når det gjelder havregryn. På godt norsk kan dette kalles havregryn over natten eller kjøleskapsgrøt, og det er en kald havregrøt som lager seg selv over natten mens du sover. Dette er en veldig trendy matrett som mange influensere og bloggere trives godt med, så det er ingen tvil om at du har sett noen flotte bilder av deilige overnight oats på Instagram i løpet av de siste par årene. Om du ønsker å lage dette, trenger du kun å blande havregryn med melk, yoghurt og eventuelle smakstilsetninger som sukrin i et glass og sette det i kjøleskapet på kvelden. Innen du står opp er frokosten din klar til å nytes. Du kan tilsette akkurat det du ønsker, men kanel, kardemomme, sukkerfritt syltetøy, frukt, bær eller tørket frukt, banan eller nøtter for å gi din overnight oats ekstra god smak. Det lureste er å tilsette topping om morgenen.

Du kan også lage deilige bakevarer med havregryn, som for eksempel noen gode havrepannekaker, vafler eller havrerundstykker. Det finnes mange gode oppskrifter der ute på ulike bakevarer med havre, som for eksempel gode og proteinrike havrepannekaker som lages kjapt og kan nytes med gode og friske toppinger som bær. Havregryn gjør seg også veldig godt som tillegg i en god yoghurt, eller du kan lage din egen muesli som inneholder havregryn. Uansett hvordan du foretrekker å spise havregryn, kan du være sikker på at du får en god og fullverdig frokost som vil smake godt, være sunn for kroppen og vil holde deg mett i flere timer fremover.